Trainingen onderwijsprofessionals
Mentortraining EF in de mentorles
Duur: 120 minuten per bijeenkomst
De mentortraining bestaat uit drie bijeenkomsten.
Tijdens deze training leer je wat Executieve Functies zijn en het belang ervan.
Je leert de Executieve Functies van je mentorklas in kaart te brengen en hoe je hier op kunt inzetten.
Als mentor ga je aan de slag met de EF introductielessen en krijg je handvatten hoe je het werkboek In Topvorm met EF of de digitale EF Modules kunt implementeren binnen de mentorlessen of een eigen mentormethode kunt laten aansluiten op de verschillende Executieve Functies.
De training is erg praktisch opgezet, waardoor je alle handvatten hebt om goed met de Executieve Functies aan de slag te kunnen gaan.
De volgende onderwerpen worden behandeld:
- Hoe kan ik aan de slag gaan met EF binnen mijn mentorles?
- Hoe weet ik in welke EF mijn leerlingen sterk of minder sterk zijn?
- Hoe geef ik dit vorm, passend binnen mijn eigen onderwijspraktijk?
- Welke hulpmiddelen kan ik hiervoor inzetten?
![LOGO jEF [def]](https://b2263198.smushcdn.com/2263198/wp-content/uploads/2020/05/LOGO-jEF-def.png?lossy=1&strip=1&webp=1)
Bijeenkomst 1: aan de slag met de verdiepende kennis over Executieve Functies:
- De 11 Executieve Functies
- Je eigen sterke en zwakke EF (vragenlijst voor volwassenen invullen)
- Aan de slag met de vragenlijsten
- Introductielessen EF voor leerlingen
Bijeenkomst 2: en hoe nu verder?
- Terugblik introductieles EF en invullen vragenlijsten/cirkeldiagram
Uitleg van de vervolgstappen:
- Les voor de leerlingen: gebruik EF Planagenda
- Hoe geef je dit vorm binnen je mentorles?
- Eventueel aan de slag met het werkboek voor leerlingen gekoppeld aan de verschillende EF inclusief voorbeeldles
- Aan de slag met de handleiding voor docenten
Bijeenkomst 3: intervisiebijeenkomst
- Terugblikken op de vorige bijeenkomsten.
- Bespreken van het “ideale” plaatje voor de school.
- Bespreken hoe we EF gaan implementeren binnen de eigen school?
- Wat is daarvoor nodig?
- Hoe gaan we dat vormgeven?
- Wie doet wat?
Tijdens de mentorentraining leren we wat EF is en hoe we dit inzichtelijk kunnen maken voor de leerlingen. We starten met het uitleggen van de Executieve Functies en daarbij laten we de leerlingen een vragenlijst invullen. Tijdens de training doen we dit zelf ook en wennen we aan de vraagstelling en begrippen die gebruikt worden.
Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden leren we de vertaalslag te maken naar onze leerlingen en krijgen we handreikingen over hoe nu verder te gaan met de sterke EF en de zwakkere EF van de leerlingen. Ook komt de EFplanagenda uitgebreid aan bod en bespreken we op welke manier deze goed ingezet kan worden om de leerlingen te ondersteunen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Ik heb deze training heel nuttig gevonden, ik heb veel geleerd over de verschillende EF en ik vond het vooral heel fijn om praktische tools aangereikt te krijgen waarmee ik een leerling nog beter kan begeleiden. Ik ben blij dat ik nu weer een nieuwe manier heb gevonden om de leerlingen te begeleiden.
Nicole de Winter S gravendreef college Leidschenveen
Over Workshop EF in onderwijspraktijk:
De training was voor mij duidelijk en praktisch ingericht. Het sluit heel goed aan in het werkveld. Ik begrijp nu beter wat de invloed is van executieve functies als deze nog niet helemaal zijn ontwikkeld. Tijdens mijn gesprekken als schoolmaatschappelijk werker hou ik hier ook meer rekening mee. Het is fijn dat ik dit gelijk in mijn werk kan toepassen!