Executieve Functies
Wat zijn Executieve Functies?
Executieve Functies zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om taken effectief uit te voeren en problemen op te lossen. Deze vaardigheden leren we al van jongs af aan.
Deze functies zijn aansturend en controlerend voor je hele doen en laten. Ze beïnvloeden je gedrag en je leren. Die aansturing gebeurt grotendeels onbewust. Deze Executieve Functies bepalen mede (en misschien wel vooral) het succes op school. Daarom is het belangrijk om juist aan deze functies te werken.
![LOGO jEF [def]](https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/LOGO-jEF-def.png)

De toepassing
Onderontwikkelde Executieve Functies vormen vaak de basis van veel gedrags- en leerproblemen. Deze zwakke functies worden opgespoord, onderzocht en versterkt met onze lesmethoden. Deze methode is vertaald naar praktische handvatten in de EF-planagenda. Jongeren worden zo zelfstandiger en nemen de regie van het leren in eigen handen. Ze worden hierdoor succesvoller op school en in het leven.

Dit zijn de 11 Executieve Functies waar we mee werken
De Executieve Functies,
ook wel uitvoerende vaardigheden genoemd, zijn onder te verdelen in denk- en gedragsvaardigheden.
Plan maken en kiezen wat belangrijk is.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”2. Timemanagement” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/2.-jEF-stopwatch-timemanagement.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#3E3672″ background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 50%;” global_colors_info=”{}”]
Omgaan met de tijd; weten wanneer huiswerk afgeleverd moet zijn.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”3. Werkgeheugen” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/3.-jEF-scorebord-werkgeheugen.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#EC6676″ background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 50%;” global_colors_info=”{}”]
Informatie onthouden bij uitvoeren taken.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”4. Organisatie” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/4.-jEF-opstelling-organisatie.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#93CFEB” background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 50%;” global_colors_info=”{}”]
Informatie & materialen goed kunnen ordenen; goed organiseren van schooltaken.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”5. Metacognitie” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/5.-jEF-evaluatie-metacognitie.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#F0882F” background_enable_color=”on” child_filter_brightness=”200%” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 50%;” global_colors_info=”{}”]
Studievaardigheden. Kritisch over jezelf nadenken; werk evalueren.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”6. Responsinhibitie” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/6.-jEF-judopak-responsinhibitie.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#dc492e” background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 30%;” global_colors_info=”{}”]
Nadenken voordat je iets doet.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”7. Emotieregulatie” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/7.-jEF-gele-kaart-emotieregulatie.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#f2cc0e” background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 30%;” global_colors_info=”{}”]
Emoties onder controle houden om doelen te bereiken of gedrag te controleren.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”8. Volgehouden aandacht” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/8.-jEF-schaken-volgehouden-aandacht.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#78B260″ background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 30%;” global_colors_info=”{}”]
Aandacht erbij houden, ondanks afleiding.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”9. Taakinitiatie” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/9.-jEF-fluit-taakinitiatie.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#A7CA8E” background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 50%;” global_colors_info=”{}”]
Beginnen aan een taak.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”10. Doelgericht gedrag” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/10.-jEF-dart-doelgericht-gedrag.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#5885B9″ background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 50%;” global_colors_info=”{}”]
Doelen stellen en daaraan werken zonder afgeleid te worden.
[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem title=”11. Flexibiliteit” button_url_new_window=”1″ image=”https://onderwijscentrumopnij.nl/wp-content/uploads/2020/05/11.-jEF-bal-flexibiliteit.png” image_padding=”32px||||false|false” content_padding=”16px|24px|16px|24px|true|true” custom_padding=”||8px||false|false” _builder_version=”4.16″ header_level=”h3″ header_font=”Gothic A1|700|||||||” header_text_align=”center” header_text_color=”#ffffff” subtitle_text_color=”#ffffff” body_text_align=”center” body_text_color=”#ffffff” body_font_size=”16px” background_color=”#907AA9″ background_enable_color=”on” custom_css_image=”display: block;||margin-left: auto;||margin-right: auto;||width: 50%;” global_colors_info=”{}”]
Om kunnen gaan met veranderingen en tegenslag.
[/dica_divi_carouselitem][/dica_divi_carousel]
Executieve functies trainen
We hebben verschillende trainingen ontwikkeld om zowel onderwijsprofessionals als leerlingen te trainen om de Executive Functies te verbeteren. Het doel van de training voor leerlingen is om ‘zwakke’ Executieve Functies van iedere leerling te versterken, zodat de leerling betere resultaten kan behalen op school.