Door de EF methode in huis te halen, vindt er transfer plaats op dagelijkse basis

Als je op de website van het Lyceum Ypenburg kijkt, zie je dat de Executieve Training een mooie plek heeft gekregen onder het kopje ‘Begeleiding leerlingen. Wij helpen jou!

Om leerlingen te kunnen begeleiden met de Executieve Functies was voor Maaike Vonk een belangrijke reden om de training Train de EF Trainer te volgen. Naast haar ‘gewone’ werk als docent lichamelijke opvoeding bij het Lyceum Ypenburg, is zij ook brugklasmentor.

Op dit moment zijn er vier EF Trainers bij het Lyceum Ypenburg, maar dat worden er meer. Onderwijscentrum Opnij is nu nog betrokken om kennis over te dragen, maar vanaf volgend jaar is het EF leerprogramma volledig geïmplementeerd binnen de school, zodat EF een standaard onderdeel is binnen het Lyceum Ypenburg. Maaike vertelt hier meer over.

Hoe wordt de EF kennis op de collega’s overgebracht?

“Op dit moment hebben wij dus vier EF Trainers, zij hebben de kennis om andere collega’s informatie te geven over de EF methode. Maar gezien het aantal docenten, streven wij naar zes EF Trainers. Dit is ook belangrijk voor de continuïteit. Naast de EF Trainers hebben alle mentoren ook een training gevolgd: de zogenaamde Mentor Training. Deze kennis moet nu verder worden overgebracht op de overige docenten, zodat wij steeds meer EF specialisten hebben op school.
Natuurlijk moeten wij onze kennis ‘up to date’ houden, hiervoor zullen er terugkomdagen georganiseerd worden door Onderwijscentrum Opnij.”

Hoe heb je de trainingen ervaren?

“Heel praktisch, en dat is fijn. Al na de eerste sessie ga je naar huis met duidelijke handvatten. Vooraf werden ook verwachtingen besproken, dat geeft aan beide kanten duidelijkheid. En ben je eenmaal klaar met de trainingen, dan vind je alle informatie op het LessonUp kanaal. Vanuit dit kanaal, kan je eenvoudig lessen voorbereiden. ”

Wanneer komen de leerlingen in aanraking met EF?

“Wij ontvangen vanuit de bassischool informatie over de leerlingen die voor het Lyceum Ypenburg hebben gekozen. Hierin staat beschreven wat hun sterke en wat hun minder sterke vaardigheden zijn. Dit vertalen we naar de Executieve Functies. De mentor gaat hier dan mee aan de slag.
Maar ook in de bovenbouw is het voor alle leerlingen mogelijk om een EF Training te volgen. Daarnaast doen de leerlingen deze kennis ook op tijdens de gewone lessen.”

 

Heb je een leuk succesverhaal van een leerling die na het ontwikkelen van executieve functies beter presteerde?

“Laatst was ik in gesprek met drie leerlingen die zelf begonnen over emotieregulatie. Dit is het vermogen om emoties te regelen om doelen te realiseren, taken te voltooien of gedrag te controleren. Dat herkennen en ernaar handelen is het uiteindelijke doel.”

De EF methode en het Lyceum Ypenburg

“Nu wij de EF methode in huis hebben gehaald en er steeds meer docenten de methode beheersen, vindt er transfer plaats naar het dagelijks functioneren. Dit is belangrijk voor het versterken van de executieve functies van leerlingen.”

Wil je meer weten over de EF methode implementeren bij jou op school? Neem dan contact met ons op.

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.