Binnen het Veurs Lyceum krijgen alle brugklasleerlingen iedere week een EF les aangeboden

Met haar jarenlange ervaring in het onderwijs, weet Christel Tinselboer maar al te goed hoe belangrijk het is om leerlingen goed te begeleiden in de brugklas. Op dit moment werkt Christel als docent Engels bij het Veurs Lyceum in Leidschendam. Tevens is zij al vier jaar brugklasmentor en EF coördinator nadat zij de training: ‘Train de EF trainer’ heeft gevolgd. Vandaag spreken wij Christel over hoe zij de EF methode hebben geïmplementeerd binnen het Veurs.

Op welke manier passen jullie EF toe binnen de school?

“Bij ons ligt de nadruk op de brugklassen. De overgang van de bassischool naar het voortgezet onderwijs is groot. Vaak overzien de leerlingen de hoeveelheid stof niet en vinden zij het moeilijk om te plannen.”

“Door alle brugklassers iedere week een EF les aan te bieden, krijgen zij handvatten aangereikt waarmee zij aan de slag kunnen. Iedere leerling kan op deze manier werken aan zijn of haar zwakke executieve functie(s). Door deze leerlingen aan de hand mee te nemen, wordt hen geleerd hun valkuilen te herkennen om er zodoende makkelijk op te kunnen anticiperen.
Deze wekelijkse lessen worden door de brugklasmentoren gegeven.”

“Na de brugklas stopt het niet, want het is belangrijk om de executieve functies te blijven herhalen ook in de ‘gewone’ lessen. Leerlingen die behoefte hebben aan begeleiding kunnen zich aanmelden en krijgen dan de begeleiding aangeboden.”

Hoe organiseren jullie de overdracht van EF kennis binnen de school?

“Enige tijd geleden heb ik de training: Train de EF trainer gevolgd bij Onderwijscentrum Opnij, hierdoor kunnen wij de trainingen intern organiseren. Wij organiseren EF trainingen in kleine groepen, zodat ook de overige docenten de EF methode kunnen laten doorsijpelen tijdens de ‘gewone’ lessen. Daarnaast zijn de brugklasmentoren opgeleid door Opnij als EF trainer. Inmiddels is er veel kennis in huis.

Maar we zullen moeten blijven investeren in kennisoverdracht, want er blijven nieuwe docenten komen. “

Hoe help jij de leerlingen om de EF methode concreet te gebruiken?

“Soms lopen vakken even minder goed, dan bespreek ik bijvoorbeeld tijdens het huiswerkuur waar de leerling op vast loopt. Laatst was er een leerling die moeite had met geschiedenis en de hoeveelheid stof. Op zo’n moment pak ik de ‘Cornell methode’ erbij. Onderwijscentrum Opnij heeft vier overzichtelijke stappen omschreven hoe je de leerstof bestudeert en organiseert. Door met concrete stappen te komen, pakt de leerling dit makkelijker op.”

Heb je een leuk succesverhaal van een leerling die na het ontwikkelen van executieve functies beter presteerde?

“Er zijn verschillende succesverhalen, zoals het verhaal over het inpakken van de tas. Een leerling liep zo vaak tegen hetzelfde probleem aan. Hij pakte zijn tas altijd in ochtend in met als resultaat dat hij altijd boeken vergat en daardoor heel veel stress had ook gedurende de dag. Nu had hij  in de avond zijn tas gepakt, alles bij zich had en dat hij rustiger naar school vertrok.”

“Ik ben ook blij als ik zie dat leerlingen op eigen houtje ‘‘mindmaps’ maken en dat je dat dan terugziet in de cijfers.’
“Zo is er ook een leerling die altijd aan het tekenen is in de les, eerst waren dat tekeningen die niets met de les te maken hadden, nu vertelde hij dat hij tekening maakt over de lesstof en dat hij dit zo beter kan onthouden.  Kortom, de EF methode zorgt voor positieve effecten!“

Hoe heb je de begeleiding van Onderwijscentrum Opnij ervaren?

“De begeleiding vanuit Opnij is professioneel. Je krijgt alle informatie die je nodig hebt en bovendien leer je ook hoe je goed om kan gaan met de tools die worden aangeboden. Zo kan je ook na de training meer kennis opdoen. En weet je het niet, dan kan je altijd contact opnemen met Opnij, doordat de lijnen kort zijn, heb je snel een antwoord.”

De tools die Onderwijscentrum Opnij aanbiedt, zijn deze makkelijk inzetbaar?

“Absoluut, de materialen die zij aanbieden, helpen om de EF methode goed te kunnen inzetten tijdens de lessen. Wij maken ook vaak gebruik van het LessoUp kanaal. Een overzichtelijk en gebruiksvriendelijk kanaal, waar je alle informatie over de EF methode kunt vinden, dat geeft ons houvast!”
“Daarnaast is het van belang dat je als docent ook altijd je eigen kennis, materialen en actieve werkvormen moet inzetten met betrekking tot de groep die je voor je hebt zitten, zodat de training passend is voor de desbetreffende groep. Elke groep vraagt om een andere werkwijze!”

Wil je meer weten over de EF methode implementeren bij jou op school? Neem dan contact met ons op.

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.