Interview met Monique Mulder, moeder Thijs - Onderwijscentrum Opnij
Selecteer een pagina

Aandacht voor het individu maakt het verschil

Ieder kind is uniek en heeft zijn eigen behoeften, het is van onschatbare waarde dat daarnaar gekeken wordt. Alleen zo maak je het verschil en zorg je voor het welzijn en de ontwikkeling van het kind. Vandaag vertelt Monique Mulder hoe belangrijk het voor haar zoon Thijs was dat hij gehoord en gezien werd.

Wat was de reden om te starten bij Onderwijscentrum Opnij?

Monique begint te vertellen “Het is eigenlijk allemaal begonnen tijdens Corona. Na een hoge Cito score begon Thijs aan zijn middelbareschooltijd. Eigenlijk leek alles goed te gaan, maar gaandeweg bleek hij toch minder goed in z’n vel te zitten. Ik was op zoek naar begeleiding vanuit school, maar daar was helemaal geen ruimte voor. Integendeel, de gesprekken waren moeizaam en respectloos. Ik zag Thijs steeds meer worstelen. Een hele vervelende tijd voor hem, maar ook voor ons als gezin.”

“Op een bepaald moment is Thijs overgestapt naar een andere middelbare school, het Gymnasium Novum. Een prettige school waar er wel aandacht was voor het individu”, vervolgt Monique haar verhaal.
“Toch bleek na verloop van tijd dat hij hier niet op z’n plek zat. De reistijd speelde hierin ook een grote rol. Hij startte op een andere middelbare school, dichterbij huis en is van het gymnasium naar de havo overgestapt. Dit hele traject had een negatief effect op Thijs. Toevallig hoorde ik van het bestaan van Onderwijscentrum Opnij.”

Hoe heb je het eerste contact ervaren met Onderwijscentrum Opnij?

Enthousiast gaat Monique van start: “Bij de eerste ontmoeting met Onderwijscentrum Opnij voelde ik meteen dat het een goede keuze was. Er was aandacht voor Thijs en wij kregen uitgebreid de gelegenheid om onze zorgen en verwachtingen te delen.” Monique vertelt verder “Bij Opnij werken zij met de Executieve Functies, dit zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om problemen op te lossen. De focus ligt op de specifieke behoeften van de leerling, wat zijn de sterke en minder sterke vaardigheden.”

Wanneer begon je het verschil te merken bij Thijs?

“Thijs ging iedere week naar Anniek. Dat alleen al zorgde voor verandering. Anniek heeft het vermogen om zich in te leven in de belevingswereld van jongeren. Tegelijkertijd was zij bezig om de ‘zwakkere’ Executieve Functies van Thijs te versterken. Zij wist precies welke knop zij in moest drukken om Thijs positief te motiveren. Naast de EF Training, kreeg hij zo nu en dan ook bijles. Ook hier speelden de Executieve Functies weer een grote rol.”

 

 

Wat zijn je algemene bevindingen?

“Een van de meest waardevolle aspecten van Onderwijscentrum Opnij zijn de empathie en betrokkenheid van de medewerkers. Zij begrepen de uitdagingen waar Thijs mee worstelde, hebben de tijd genomen hem beter te leren kennen en zorgden ervoor dat hij zich ondersteund en gewaardeerd voelde.
Ieder kind dat het even moeilijk heeft op school, verdient een Onderwijscentrum Opnij! Dat was voor mij de belangrijkste reden om mee te werken aan dit interview: meer bekendheid over het nut van de Executieve Functies en persoonlijke begeleiding”.

Monique voegt daar nog aan toe: “Eigenlijk zouden de Executieve Functies een basisonderdeel moeten zijn van de pabo-opleiding. Als kinderen hier al op de basisschool op getraind worden, heeft ieder kind een gelijke kans op groei.”

Kan je in 1 zin samenvatten wat Onderwijscentrum Opnij voor Thijs betekent?

Monique reageert kordaat: “De respectvolle aanpak van Onderwijscentrum Opnij zorgt ervoor dat kinderen hun intrinsieke motivatie weer aanzetten.” En ze sluit af met: “Wij zijn heel blij met Opnij én met Anniek!”

Wil je meer weten kijk op https://onderwijscentrumopnij.nl/voor-leerlingen/? Of neem direct contact met ons op.

Support jongeren