De aanwezigheid van de EF Waaier in iedere klas, zorgt voor een uniforme aanpak van EF in de les.
Op het Rijswijks Lyceum/van Vredenburgcollege staat de vraag centraal: Wat heb jij nodig om succesvol te zijn op school? Waar ben je goed in en waar heb je hulp bij nodig?
Door in te zetten op de executieve functies worden de sterke en nog verder te ontwikkelen executieve functies duidelijk en ga je daarmee aan de slag. Een methode die heel mooi aansluit op het leidende principe van het Rijswijks Lyceum die als basis dient voor de beste kansen op succes voor zowel de leerlingen als de medewerkers. Dit komt overeen met de vijf pijlers waar wij ons hard voor maken: 1. Betekenisvolle plek, 2. Succeservaringen, 3. Leren van en met elkaar, 4. Hoge verwachtingen en 5. Persoonlijk leiderschap.
Tijdens een gesprek met Tony Grondstra, werkzaam als Studiecoach & Onderwijs assistent bovenbouw op het VMBO Rijswijks Lyceum/Van Vredenburgcollege, vertelde hij hoe de EF Waaier wordt ingezet als hulpmiddel.
Hoe wordt EF Waaier ingezet tijdens de les?
“Het prettige van de EF Waaier, is dat je de informatie die je op dat moment nodig hebt, direct kan raadplegen. Door bijvoorbeeld de EF Waaier te gebruiken bij het geven van feedback aan leerlingen, is de feedback gerichter en wordt het sneller begrepen door de leerlingen”, aldus Tony. Hij vervolgt: “Maar de EF Waaier wordt ook door docenten gebruikt om lessen voor te bereiden die de ontwikkeling van Executieve Functies bevorderen.”
Delen jullie ervaringen onderling?
“Jazeker”, laat Tony weten. “Het overleg met collega’s over de EF Waaier is belangrijk en vindt zeer regelmatig plaats. Ervaringen worden gedeeld over hoe de Executieve Functies geïntegreerd worden in de dagelijkse lespraktijk en hoe zij de Waaier hiervoor gebruiken. Zo houden we elkaar op de hoogte en leren we van elkaar.”
Waarom vinden jullie het belangrijk dat iedere docent een EF Waaier heeft ?
“Het besluit om voor elke docent op school een EF Waaier aan te schaffen, is omdat wij de ontwikkeling van de Executieve Functies bij leerlingen enorm belangrijk vinden. Tevens zorgt het voor een uniforme aanpak. Alle docenten hebben toegang tot dezelfde informatie en tools, wat bijdraagt aan consistentie in de benadering van EF in de klas.
Het gebruik van dezelfde referentie, namelijk de EF Waaier, vergemakkelijkt de communicatie tussen docenten. Ze kunnen gemakkelijker ervaringen delen, strategieën uitwisselen en gezamenlijk werken aan de verbetering van Executieve Functies bij leerlingen”, aldus Tony.
Welke tip zou jij andere scholen geven over het inzetten van de Executieve Functies?
Tony begint: “Allereerst is het bewustwording van het belang van de Executieve Functies in het onderwijs. De invloed van deze Functies op het leren en de gehele ontwikkeling van leerlingen zijn groot.” En vervolgt: “Zo kom je toch weer bij de belangrijkste vraag: Wat heb jij nodig om succesvol te zijn op school? en daar draait het allemaal om. Waar ben je goed in en wat heb je nodig om er beter in te worden?”